Hoe start je een webshop?

Iedereen kan een webshop beginnen maar je moet wel op wat zaken letten. In dit artikel leggen we je uit hoe je een eigen webshop begint, hoe dat nou in zijn werk gaat en waar je op moet letten.

Het is slim om je plan op papier te zetten voordat je begint. Dit mag kort of uitgebreid, maar zorgt in ieder geval dat je duidelijk weet wat je wil. Dit plan is ook heel handig als je wil weten wat het kost om een webshop te laten bouwen. Zo weet de webshopbouwer namelijk wat er moet gebouwd moet worden.

We hebben de 10 belangrijkste stappen op een rij gezet. Als je deze stappen volgt tijdens het bouwen van je webshop of om je plan op te zetten, dan weet je vrij zeker dat je goed zit. We kunnen wel een boek schrijven over hoe je een webshop succesvol moet maken maar om het overzichtelijk te houden we het bij elke stap beknopt. Mocht je meer willen weten over iets, neem dan hier contact met ons op.

Binnen 10 stappen heb je een goed webshopplan:

  1. Waarom: allereerst beginnen we met de belangrijkste: Waarom start je een webshop?
  2. Producten: welke producten ga je verkopen? Wie is jouw leverancier?
  3. Uitstraling, Branding & UX: hoe moet je webshop werken en eruit te komen te zien?
  4. Webshop laten maken: kies het juiste webshopsysteem, onderhoud en hosting.
  5. Content: wie gaat de inhoud maken voor je webshop?
  6. Indeling: welke pagina’s en functies moet je webshop hebben?
  7. Verzending: hoe ga je je producten inpakken en welke verzendienst ga je kiezen?
  8. Service is King: hoe ga je je klantenservice inrichten?
  9. Verplichtingen: welke juridische regels gelden er voor jouw webshop en producten?
  10. Growth Marketing: maak een goed Growth Marketing plan.

1. Waarom start je een webshop?

Passie en motivatie maken of breken een project, zo ook een webshop. Je kan een webshop starten vanuit de wens om extra geld te verdienen, om je favoriete producten te verkopen of een combinatie van beiden. Je kan de allermooiste plannen hebben maar je succes wordt grotendeels bepaalt door jouw drive om te slagen. Stel je zelf één of meerdere vragen zoals:

 

  1. Waarom wil je eigenlijk een webshop starten?
  2. Wat is je doel? Als je zou mogen dromen waar wil je dan zijn met je webshop over 5 jaar?
  3. Wat onderscheidt jouw webshop van de rest? Waarom zou een klant jouw webshop kiezen? Wat zijn je USP’s?
  4. Wie is je ideale klant?
  5. Wat is je doelgroep?
  6. Wat is je doelgroep regio?

2. Welke producten ga je verkopen? Wie is jouw leverancier? 

Denk goed na over welke producten je gaat verkopen en wie je leverancier is. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Welke producten ga ik verkopen?
  2. Hoe veel producten ga je verkopen?
  3. Welke leverancier is de beste optie? Neem met een paar contact op en kies de beste.
  4. Wat is de levertijd van mijn leverancier?
  5. Wat voor garantie afspraken heb ik met mijn leverancier?
  6. Ga ik zelf alles op voorraad houden, een deel of laat ik alles versturen via mijn leverancier?

 

3. Uitstraling, Branding & UX: Hoe moet je webshop werken en eruit te komen te zien?

De uitstraling, branding en UX of User Experience (gebruikerservaring) van je webshop zijn heel belangrijk. Hoe je webshop eruit ziet en werkt is bepalend voor hoe jouw klanten hun ervaren. Zorg er dus voor dat je webshop er professioneel uitziet en dat je bezoekers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Denk na over hoe je dit wil. Dit lijkt misschien lastig maar begin met welke webshops jij prettig vindt om te gebruiken.

Uitstraling, branding en UX kan je combineren in één stap. Je wil namelijk de klant een zo’n fijn mogelijke klantervaring geven. Deze 3 punten dragen daar allemaal aan bij. Het heeft wat overlap met Growth Marketing maar daar komen we op terug in stap 10.

 

Wat is een goede webshop?

Welke factoren maken een goede webshop? Dat kunnen er heel veel zijn, maar om het overzichtelijk en makkelijk te houden, maak dit niet te uitgebreid. Begin in ieder geval met deze 5 punten:

  1. Wat stralen je webshop en producten uit? Wat wil je dat je klanten voelen als ze jouw producten zien?
  2. Gebruik een huisstijl of laat dit maken. Zorg in ieder geval dat je een goed logo hebt, mooie kleuren gebruikt die bij je logo en/of merk passen en dat je webshop uniformiteit uitstraalt. Oftewel, laat je huisstijl op je hele webshop terugkomen. Ook in je (automatisch gegenereerde) bestel, verzend en communicatie mails naar je klanten. Dit alles zorgt voor vertrouwen en herkenning, wat weer zorgt voor meer en terugkerende verkopen.
  3. Denk goed na over de opmaak. Wil je een clean en rustige webshop of juist een opvallende webshop? Dit hangt af van jouw producten, branche en doelgroep.
  4. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Deze uitspraak gaat zeker op in de webshop branche. Alle webshops “jatten” goede ideeën van elkaar. Een webshop staat immers online dus je kan veel zien. Dit is geen slecht iets, zo verbetert de markt zichzelf en hebben wij allemaal een betere klantervaring op webshops. Kijk eens rustig rond wat jij fijne webshops vindt en selecteer de beste 3. Zo weet je ongeveer wat je wil als basis. Kopieer niet klakkeloos een webshop maar gebruik het als inspiratie.
  5. Maak als laatst een overzicht van de bovengenoemde punten die jij belangrijk vindt op het gebied van de uitstraling, branding en UX. Zo heb je een duidelijk beeld van hoe je webshop eruit moet komen te zien en werken.

Welke webshopnaam kies je?

Kies een goede webshopnaam of merknaam met bijbehorende domeinnaam. Het is juist goed om een unieke, gekke of opvallende naam te kiezen. Hiermee val je op en concurreer je niet of minder met anderen. Noem je webshop dus niet boll.com of weeekamp.nl. Ga je in Nederland verkopen kies dan altijd een .nl. Ga in het buitenland verkopen kies dan die specifieke extensie (gedeelte van de domeinnaam achter de punt) zoals .de, .be of .com.

Wat maakt jouw webshop speciaal?

Wees uniek. Tenzij je daadwerkelijk je eigen producten produceert of een exclusieve deal hebt met de leverancier, is de kans groot dat andere partijen ook dezelfde (soort) producten verkopen. Hoe unieker of exclusiever je producten zijn, hoe minder concurrentie je hebt. Of je nou unieke, niche of generieke producten verkoopt wees altijd uniek in je eigenschappen van je webshop. Dit kan je doen door:

  1. Opvallende branding, design, graphics, foto’s en ander beeldmateriaal.
  2. Goed geschreven teksten. Lees meer bij stap 5: Content.
  3. Unique Selling Points (USP’s).
  4. En natuurlijke slimme Growth Marketing. Lees meer bij stap 10.

USP’s: Unique Selling Points

Je kan dus je webshop ook onderscheiden door goede USP’s te hebben. Benoem deze ook prominent op je webshop. Begin altijd met jouw Unique Selling Points die echt uniek en dus opvallend zijn. USP’s zoals gratis verzendkosten worden te veel gebruikt door webshops om ze nog echt uniek te noemen. Bij echte USP’s kan je denken aan:

  1. Je bent de enige webshop die dit product verkoopt.
  2. Alle producten worden gratis ingepakt in leuk inpakpapier.
  3. Alle producten zijn door jezelf echt getest.

Bovenstaande USP’s kosten ook geen tot weinig geld. Veelgebruikte USP’s die goed werken maar marge en dus geld kosten zijn:

  1. Gratis verzendkosten.
  2. Gratis retourskosten.
  3. 30 dagen bedenktijd.
  4. Gegarandeerd de laagste prijs.
  5. Een loyalty programma. Je spaart bij elke aankoop punten.

Bekijk de competitie

Bedenk zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden en kijk welke webshops of websites er in de top 10 van Google staan. Als de pagina’s slecht ontworpen en verouderd zijn, dan heb een goede kans op succes in die niche, maar je moet nog steeds nadenken over hoe je het beter zou doen.

 

4. Webshop laten maken: kies de juiste opties

Nu is het tijd om het juiste webshop systeem kiezen. Er is ontzettend veel aanbod, de keuze is reuze, maar er is voor iedere soort webshop in combinatie met jouw doel meestal één juist webshopsysteem. Begin met deze 3 vragen:

  1. Hoe veel budget heb je?
  2. Hoe veel producten wil je gaan verkopen en wat is je doel qua uitbreiding?
  3. Hoe ga je webshop onderhouden?

Hoe veel budget heb je?

Het maken van een webshop is zeer arbeidsintensief en kan daardoor hoger uitvallen dan je denkt. Meeste webshops beginnen op €3000 – €15.000 en kunnen oplopen tot tonnen afhankelijk van jouw wensen. Het is slim om van te voren te bepalen wat je budget is. Dan kan je op basis van je wensen een webshopsysteem selecteren.

 

Hoe veel producten wil je gaan verkopen en wat is je doel qua uitbreiding?

Elke webshop is anders en zo ook het aantal producten. Bedenk hoe veel producten je bij de 1e launch online wil hebben en met hoe veel je ongeveer wil uitbreiden binnen 3 jaar. Dit hoeft niet precies maar geef jezelf een een range. Dan weet je ook dat je webshopsysteem schaalbaar is voor de toekomst en je een goede investering maakt.

 

Hoe ga je webshop onderhouden?

Het is verstandig om van te voren te bedenken wie de webshop gaat onderhouden. Er zijn hier 2 onderdelen belangrijk: content en techniek.

Content is alle inhoud die op de webshop staat zoals pagina’s, menu’s, tekst, foto’s et cetera. Meestal is de content van een webshop simpel zelf aan te maken en bij te houden.

Mocht je niet zelf de content willen beheren dan kan je ook kiezen dat je webshopbouwer dit doet of dat je iemand ervoor aanneemt. Maar dit is wel een forse investering in het begin. Denk aan ongeveer gemiddeld €90 per uur als je een webshopbouwer inhuurt om dit werk voor je te doen.

Wij adviseren dat je webshop software kiest die je zelf makkelijk kan onderhouden. Zo hou je zelf veel meer grip op je webshop en ook op de kosten. Je kan altijd later als het goed gaat iemand inhuren. En dan komt het ook weer van pas dat diegene in een makkelijk systeem werkt.

Techniek wordt vaak de “achterkant” of de “motor” van de webshop genoemd. Het is in principe het softwaresysteem waar jouw webshop op draait. Het technische onderhoud is meestal maar een klein deel van het onderhoud. Denk aan het doen van software updates, security scans, aanpassingen aan het design thema (in de code), nieuwe plugins/add-ons installeren en testen. Samengevat, het soepel laten lopen van je gehele webshop. Dit vereist meestal wat meer technische expertise en kan je beter uitbesteden tenzij je dit echt goed zelf kan. Het uitbesteden is verstandig omdat het technische onderhoud meestal niet zo veel kost in het begin, jou tijd bespaart, je webshop altijd goed blijft lopen en het voorkomt kopzorgen als je iets stuk maakt.

 

Wat is het beste webshop systeem?

Zoals eerder gezegd is het aanbod enorm. Toch kunnen wij door meer dan 10 jaar ervaring met veel verschillende webshop software je een goed advies geven. De meeste mensen die een webshop beginnen vallen in deze categorie:

 

Budget: €3000 tot €15.000.

Aantal producten en uitbreiding: Start: 20 – 150. Uitbreiding in 3 jaar: 500 – 5000.

Onderhoud: Zelf de content onderhouden en de het technische onderhoud uitbesteden.

Op basis van deze eigenschappen en wensen raden wij WordPress i.c.m. WooCommerce. Dit systeem werkt goed met elkaar samen. WooCommerce is een soort van laag over WordPress heen. Als je inlogt zijn beide systemen in elkaar geïntegreerd en werken praktisch hetzelfde. Een derde van alle webshops draait op WooCommerce i.c.m. WordPress. Vergeleken met andere webshopsystemen is deze fijne combinatie een relatief goedkope en goed werkende optie.

 

Voordelen van WordPress i.c.m. WooCommerce:

  • Aantrekkelijk budget. De totaalprijs van het bouwen van de webshop begint al rond de €3000, waar je bij Magento webshop al vaak rond de €10.000 zit. Ook aanpassingen en support is veel te krijgen en is dus vaak aantrekkelijk geprijsd.
  • Op maat aanpassingen. Het maken van op maat designs op specifieke is technisch goed mogelijk.
  • Makkelijk zelf te onderhouden. WooCommerce is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
  • Heel veel aanbod aan koppelingen met leveranciers en extra features. Wil je kortingsbonnen, mailsystemen chatfuncties, en ga zo maar door er is altijd wel een goed systeem beschikbaar.
  • Stabiel, veilig en snelle ontwikkelingen. Omdat het veel gebruikt wordt en een populair systeem is wordt het heel goed doorontwikkeld en bugs snel gepatched.
  • Zeer geschikt voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Het is erg belangrijk voor een webshop om bezoekers te hebben. WooCommerce & WordPress voldoen aan alle eisen voor goede zoekmachine posities. Zo genereer je dus veel gratis bezoekers.

Wat is de beste webshop hosting?

Er is ontzettend veel aanbod maar let in ieder geval op 3 zaken: Laadtijd, uptime en support. Een webshop draait op een server en deze server moet snel zijn zodat je bezoekers een fijne ervaring hebben. Webshops zijn over het algemeen wat zwaarder dan websites dus de server moet dit aankunnen. Er zijn partijen die speciale WooCommerce i.c.m. WordPress aanbieden, zoals ons. Let dus op:

 

  • De laadtijd is heel belangrijk. Dit is de tijd dat je bezoeker moet wachten op het laden van een pagina. Hou dit altijd onder de 3 seconden anders ga je echt klanten verliezen, niemand houdt van wachten, zeker niet bij elke klik.
  • Ook moet de uptime goed zijn. Liefst zo dicht mogelijk bij de 100%, minimaal boven de 97%.
  • Support is ook belangrijk. Als er iets mis gaat met de server waardoor je webshop offline gaat, langzaam is of storingen heeft wil je graag iemand snel kunnen bereiken die het probleem oplost.

5. Content: wie gaat de inhoud maken voor je webshop?

Content is de contextuele, visuele, tekstuele en auditieve inhoud die op je webshop staat zoals:

  1. Contextueel: structuur, opmaak en indeling van webshop zoals menu’s, pagina indeling en meer. Zie stap 6.
  2. Visueel: branding, design, foto’s, video’s, graphics en animaties.
  3. Textueel: alle teksten.
  4. Auditief: geluiden en muziek.

Wie gaat dit doen? Hierbij een paar tips:

  1. Doe zo veel mogelijk zelf of werk samen met iemand die dat leuk vindt. Content maken is heel arbeidsintensief en kost dus veel tijd en geld als je het uitbesteedt.
  2. Vraag je leverancier of zij content voor je hebben.
  3. Kijk of jouw producten ergens anders ook worden verkocht. Doe daar inspiratie op.
  4. Ga op zoek via Google of er content beschikbaar is.
  5. Kijk op (betaalde) stockfoto websites.
  6. Je kan ook natuurlijk een fotograaf inhuren en professioneel je teksten laten schrijven.

Goede content is ook een belangrijk onderdeel van SEO. Wil je meer lezen over SEO? Klik dan hier.

6. Indeling: welke pagina’s en functies moet je webshop hebben?

Hoe ga je je webshop indelen, welke pagina’s en welke functies moeten er komen? Dit verschilt per type webshop. We hebben hier de meest voorkomende pagina’s genoemd, kan per webshop verschillen, maar zo krijg je een idee:

  1. Home.
  2. Productcategorieën.
  3. Klantenservice & contact.
  4. FAQ (veel gestelde vragen).
  5. Over ons.
  6. Inlogpagina/mijn account voor klanten.
  7. Winkelwagentje.
  8. Bestellen & Leveren.
  9. Betalen.
  10. Retourneren.
  11. Algemene voorwaarden.
  12. Privacy verklaring.
  13. Garantie & Reparatie.
  14. Social Media/Volg ons.
  15. Blog.

Optioneel, maar vaak voorkomende pagina’s met:

  1. Acties.
  2. Aanbiedingen.
  3. Nieuwe producten
  4. Seizoensproducten.

7. Verzending: hoe ga je je producten inpakken en wat voor inpakmateriaal heb je nodig?

Welke verzendienst ga je kiezen? Wij adviseren in het begin PostNL. Ze zijn vrij prijzig maar leveren wel de beste service. Heb of krijg je meer verzendvolume dan kan je altijd onderhandelen met je verzendpartner. Hierbij een paar tips voor als je gaat verzenden:

 

  1. Test goed uit welk inpakmateriaal je moet hebben. Verstuur bijvoorbeeld je kwetsbaarste product een keer naar jezelf of iemand anders.
  2. Zoek de beste deal qua inpakmateriaal maar bezuinig niet. Kapotte producten kosten je nog veel meer en dit is voor je klanten heel vervelend.
  3. Verras je klanten met leuk inpakpapier, een kaartje of kortingsbon erbij.
  4. Recycle inpakmateriaal die je zelf binnen krijgt als je iets besteld. Of vraag je werk, buren en vrienden om dit te bewaren. Het zal je verassen hoe veel je kan hergebruiken.

8. Service is king: hoe ga je je klantenservice inrichten? 

Een goede klantenservice is een must have voor je succes op de lange termijn. Je klanten moeten weten dat ze ondersteuning van jou krijgen als ze iets willen kopen of hebben gekocht. Door advies en probleemoplossing voor en na de aankoop te garanderen, kunnen potentiële kopers worden omgezet in loyale en terugkerende klanten.

De meest uitgebreide vorm van ondersteuning is een livechat functie die 24/7 werkt. Deze tool kan je conversie met 10% of meer verhogen. Maar dit is heel arbeidsintensief en zal in het begin meestal niet haalbaar zijn. Zorg in ieder geval dat je een duidelijk klantenservicebeleid hebt. Hierbij een paar tips:

 

  1. Zet duidelijk op je webshop hoe je klantenservice geregeld is.
  2. Wat zijn je openingstijden?
  3. Via welke wegen kunnen klanten je bereiken? Veel voorkomende opties: telefoon, mail, bericht via de webshop, Social Media en WhatsApp.
  4. Wat zijn je reactietijden, ook buiten kantoortijden?
  5. Hoe ga je om met klachten?

9. Verplichtingen: welke juridische regels gelden er voor jouw webshop en producten?

Wees goed op de hoogte hiervan. Hierbij een paar tips:

 

  1. Vraag je leverancier naar de regels en voorwaarden m.b.t je producten. Meestal hebben zij al hier een duidelijke policy voor.
  2. Welke landen ga je leveren? Elk land heeft andere regels op het gebied van online shopping.
  3. Wie draagt de verantwoordelijkheid als er iets stuk gaat of erger, je product iemand verwondt?
  4. Elke webshop heeft een betaalmethode nodig. Hiervoor sluit je je aan bij een payment provider die bepaalde verplichtingen heeft. Begin in ieder geval met je bedrijf inschrijven bij de KvK en open een zakelijk rekening, dit is namelijk een verplichting bij alle payment providers.
  5. Een zakelijke rekening is dus verplicht voor je webshop om betalingen te ontvangen. Ons advies is om te bankieren bij Triodos of ASN. Zij lopen ver voor op het gebied van duurzaam bankieren. Klanten en leveranciers gaan hier steeds meer naar vragen.

10. Maak een goed Growth Marketing plan.

Een webshop starten in één ding, verkopen een tweede. Denk goed na over je marketing, je kan er niet zonder, je webshop staat of valt erbij. Je webshop bekend maken, bezoekers aantrekken, verkopen en je klanten tevreden houden en terug laten keren bepaalt jouw succes.

Lees hier meer over Growth Marketing.

Wil je graag hulp met een webshop of het uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

1 + 12 =