Wat is SEO en hoe werkt het?

We krijgen vaak vragen over SEO. De 3 meest voorkomende vragen zijn: wat is SEO, hoe werkt het en voer hoe je het uit? Daarom hebben we dit kennisblog geschreven over “Wat is SEO?”. Het is interessant is voor zowel de beginner of als je het graag wil uitbesteden. 

Wat is SEO?

SEO is een afkorting die staat voor “Search Engine Optimization” oftewel in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Deze vorm van Growth Marketing is gericht op het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo en vele anderen. Een goed SEO proces zorgt ervoor dat er organisch gratis bezoekers op jouw website komen vanaf de zoekmachine resultatenpagina.

Wat een SEO proces?

SEO is het proces dat organisaties doorlopen om ervoor te zorgen dat hun site hoog scoort in de zoekmachines voor relevante zoekwoorden en woordgroepen. Met andere woorden, SEO houdt in dat je bepaalde verbeteringen aanbrengt in je website, waardoor je website aantrekkelijker wordt voor de gebruiker en de zoekmachine. Het doel is natuurlijk dat je website hoger in de zoekresultaten komt en je daardoor meer bezoekers krijgt.

Stel dat je een blog schrijft over het telen van tomaten. Om de inhoud aantrekkelijk te maken voor de juiste mensen, moet je deze blog optimaliseren. Zo verhoog je de kans dat je blog hoog wordt weergegeven in de zoekresultaten voor iedereen die zoekt naar de zin ‘tomaten telen’.

Hoe werkt SEO?

Hoewel SEO of zoekmachineoptimalisatie behoorlijk complex kan worden als het gaat om alle verschillende factoren die van invloed zijn op de ranking van een website, is het basisproces makkelijker te begrijpen. Zoekmachines zoals Google willen hun gebruikers de beste service bieden. Dit betekent dat hun nummer 1  prioriteit is om te zorgen dat zij leveren wat jij wil. Oftewel, dat als jij iets zoekt op Google dat jij de meest relevante zoekresultaten ziet.

Zoekmachines beoordelen een gehele website of een specifieke webpagina op hoe goed de SEO is ingericht. “Hoe beter de SEO, hoe hoger en beter je scoort”.

Zoekmachines scannen of crawlen websites om beter te begrijpen waar het over gaat. Dit helpt zoekmachines relevantere resultaten te leveren aan degenen die op zoek zijn naar bepaalde onderwerpen. Ook scannen ze een website om te bepalen hoe gemakkelijk het is om te navigeren en te lezen, waardoor gebruikersvriendelijke websites worden beloond met een hogere ranking op de resultatenpagina van de zoekmachine.

Waar bestaat SEO uit?

SEO is een breed begrip met vele facetten maar je kan het onderverdelen in 3 groepen, mooi weergegeven in de SEO driehoek. Techniek, Autoriteit en Content werken nauw samen als het gaat om SEO. Om een website goed SEO proof te maken moet je alle 3 de zaken aanpakken en onderhouden. SEO is een proces waar je aan moet blijven werken. Als je het eenmaal goed opzet dan voorkom je meer werk in de toekomst. Het is wel slim om bijvoorbeeld een paar keer per jaar weer met een frisse blik naar je SEO kijken. De wereld, technologie en je bezoekers veranderen snel dus je website moet ook met de tijd mee gaan.

De SEO driehoek: de 3 pilaren van SEO?

“Techniek & Autoriteit zijn de fundering waarop Content wordt gebouwd.”

Techniek

  • Domeinnaam
  • SSL Certificaat
  • Hosting
  • CMS
  • Schone code en URL’s
  • Plugins & add-ons
  • Template & design
  • Snelle laadtijd

Content

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Titels en tussenkoppen
  • Page Titles & Meta Descriptions
  • Zoekwoorden

Autoriteit

  • Linkbuilding
  • Relevantie
  • Variatie

Wat is SEO Techniek?

SEO Techniek is de basis van elke website. Zie het als een soort fundering van een huis (de website). Dit is de basis waar alles op gebouwd moet worden en dit moet goed zijn.

“Het SEO Techniek huis”

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is de naam van een website dat je kan zien in de URL balk in je browser. Bijvoorbeeld: www.nunet.nl. Als een website een huis zou zijn, dan zou de domeinnaam het adres zijn.

Wat is een SSL certificaat?

Een SSL Certificaat is een digitaal certificaat dat authenticatie en beveiliging voor een website biedt. Het maakt een gecodeerde of versleutelde verbinding mogelijk. SSL, een afkorting van Secure Sockets Layer, wordt vaak gebruikt op websites waarvoor gebruikers persoonlijke of creditcardgegevens moeten invoeren. 

Door ervoor te zorgen dat alle gegevens die tussen de twee partijen worden doorgegeven privé en veilig blijft, helpt een SSL Certificaat voorkomen dat bijvoorbeeld hackers privé-informatie zoals creditcardnummers, bankgegevens, namen en adressen stelen.

Dit authenticatieproces kan je vergelijken met een brief in onleesbare code taal schrijven en dat alleen de ontvanger het weet te ontcijferen. Mocht iemand anders de brief onderscheppen dan kan diegene het onmogelijk ontcijferen.

SSL Certificaat

Je kan een SSL beveiligde website herkennen aan het slotje, zie afbeelding boven, voor een domeinnaam.

Wat is hosting?

Hosting is een internetservice die het mogelijk maakt dat een website kan functioneren. Elke website heeft een server en een internetverbinding nodig om op te draaien. Een server is een speciale computer die 24/7 online is.

Wanneer je een website wilt bekijken, hoef je alleen maar een websiteadres in te voeren. Jouw computer maakt vervolgens verbinding met de server waar de website op draait en dan kan de website bekijken en gebruiken.

Wat is de beste Hosting?

Draait je website wel op de juiste hosting/server? Ieder type website of webshop heeft zijn eigen systeem en heeft specifieke wensen. Het is altijd slim om de juiste hosting te kiezen. Er bestaan genoeg op maat gemaakte hosting opties die precies aansluiten op jouw website systeem. Je kan met de juiste hosting al veel problemen voorkomen.

Wat zijn plugins en add-ons?

Plugins en add-ons zijn software toevoegingen die extra functionalteiten toevoegen aan een website. Je kan denken aan een boekingsmodule voor een restaurant of een plugin die automatisch je nieuwste Social Media berichten laat zien.

Wat is een CMS?

Een CMS of Content Management System is “de achterkant van een website”. Het is een webapplicatie om de inhoud zoals tekst, afbeeldingen, video’s, audio van een website te beheren. Een CMS maakt het makkelijker om met een website te werken. Je kunt met behulp van een CMS een website maken, beheren en onderhouden zonder heel veel technische kennis over webcodertalen. Het heeft vaak een simpel “drag and drop” systeem om inhoud toe te voegen en te beheren.

Het juiste CMS

Als je een website of webshop begint de bouwen, zorg dat het gekozen CMS goed in elkaar zit. Weet je niet welk CMS je moet gebruiken? Overleg dan met ons welk CMS je het beste kan gebruiken voor jouw website of webshop.

Template & design

Bijna elk CMS gebruikt een template. De template zit als het ware over het CMS heen. Dit is een soort van buitenkant van het huis, hetgeen wat je kan zien. Een template bevat design opties om de website vorm te geven.

Snelle laadtijd

Niemand houdt van wachten en niemand houdt van een slome website. Zorg dus altijd dat je laadtijd snel is. Wat is snel? Hier zijn veel onderzoeken naar geweest en hangt helemaal af van je branche en je bezoekers.

Hou altijd wel als vuistregel aan dat alles beneden de 3 seconden acceptabel is. Maar, hoe sneller hoe beter.

Wat is schone code?

Schone code staat voor dat er alleen de noodzakelijke op je website staat. Dit is heel belangrijk, zorg dat je website niet vol met troep staat, ook wel “vieze/overbodige code” genoemd. Dit is vieze code die je website vervuilt, langzamer maakt en Google houdt hier niet van. De bots van Google scannen de code van je website en hoe meer vieze code er aanwezig is, hoe slechter en slomer ze het kunnen lezen.

Zorg dus dat je de vieze code opruimt en op je website alleen maar schone code staat. Hoe beter Google je website kan lezen, hoe hoger Google je classificeert. Als je een goede analyse van je website maakt kan je dit prima opruimen, het is immers onnodige code.

Wat is een schone URL?

Net zoals bij schone code vindt een zoekmachine het belangrijk dat er geen troep in de URL staat. Werk dus altijd met schone URL’s. Ook is een schone URL beter te lezen voor je bezoekers en het ziet er beter uit. Bepaal van te voren altijd hoe je URL structuur eruit moet zien.

We nemen www.inspalife.nl als voorbeeld. Deze website heeft een mooie schone URL voor de pagina energie bespaarpakket:

https://inspalife.nl/energie-bespaarpakket

Een slechte URL zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

https://inspalife.nl/index/298908ds/producten/1509/de-energie-bespaarpakketten-van-2019

Wat is SEO Content?

Content was, is en blijft King. Google kijkt steeds meer en meer naar goede Content. De algoritmes van de zoekmachine worden steeds geavanceerd en steeds “menselijker”. Je kon vroeger het nog van de “trucjes” hebben, die tijd gaat steeds meer voorbij.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om dat je goede content schrijft waar je bezoekers echt wat aan hebben. En dit begrijpt Google maar al te goed, hun hele business model hangt er van af. Daarom steken ze miljarden in dit proces om het zo menselijk mogelijk maken.

Wat is goede SEO content?

Schrijf altijd voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine. Natuurlijk is het slim om je teksten en afbeeldingen te optimaliseren voor Google maar het moet niet onleesbaar worden voor je bezoekers.

Goede content bestaat uit originele en goede teksten en afbeeldingen. Dit klinkt misschien voor de hand liggend maar we zien dat dit vaak niet gebeurt. Er worden complete teksten en afbeeldingen gekopieerd van andere websites, korte of technische teksten geplaatst of er staan zelfs helemaal geen teksten en/of afbeeldingen.

Page Titles & Meta Descriptions

Page Titles & Meta Descriptions, oftewel de titeltag en metabeschrijving, zijn stukjes HTML-code in een webpagina. Ze helpen zoekmachines de inhoud op een pagina te begrijpen. De titeltag en metabeschrijving van een pagina worden in de zoekresultaten van zoekmachines.

Hoe ziet dat er uit op Google?

Wat is SEO Autoriteit?

Autoriteit is de waarde die door zoekmachines aan jouw website wordt gegeven. Dit wordt meestal uitgedrukt met een getal. Hoe hoger het getal, hoe hoger je autoriteit is. Autoriteit gebruikt een logaritmische schaal van 0 tot 100. Een hoge Autoriteitsscore betekent dat je website het potentieel heeft om goed te scoren in de resultaten van zoekmachines.

Je hebt veel verschillende tools met verschillende benamingen voor Autoriteitsscores. Wij gebruiken Ahrefs, dus hiermee meten wij ook.

Je hebt 2 verschillende Autoriteitsscores:

DR = Domain Authority: hoe sterk is je gehele domein.

UR = URL Authority: hoe sterk is een individuele URL.

Hoe creëer je Autoriteit?

De Autoriteit die Google toekent aan je website, hangt ook af van je Techniek en Content dus, als dit goed staat is het tijd om je Autoriteit op te gaan bouwen. Dit doe je met Linkbuilding.

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding is simpel gezegd linkjes verzamelen, ook wel backlinks genoemd, die naar jouw website verwijzen met als doel je Autoriteit, zichtbaarheid en bezoekers te verhogen.

Bij algemene Linkbuilding naar je homepagina stijgt je gehele website langzaam. Bij specifieke Linkbuilding naar een specifieke pagina stijgt die snel maar de rest van de website niet. Veelgebruikte strategieën voor Linkbuilding zijn onder meer: Content Marketing, backlinks uitwisselen, betaalde blogs, bouwen van handige tools, Email Marketing en Public Relations.

Er zijn 3 soorten Linkbuilding:

  1. Natuurlijk Linkbuilding: andere mensen plaatsen uit hun eigen initiatief backlinks naar jouw website op hun website.
  2. Strategisch Linkbuilding (gratis of betaald): je benadert andere websites en wisselt backlinks met ze uit. Je vraagt of ze backlinks naar jouw website op hun website willen plaatsen.
  3. Payed Linkbuilding (betaald): je betaalt andere websites om backlinks naar jouw website op hun website te plaatsen.

Maak altijd van te voren een Linkbuilding plan

Het is prioriteit nummer 1 dat Linkbuilding met een goed doordacht plan wordt gedaan omdat Google zeer actief let op misbruik. Een natuurlijk linkprofiel opbouwen is zeer belangrijk. Hanteer altijd een plan van aanpak met duidelijke richtlijnen. Wij schrijven van te voren altijd een Linkbuilding Strategie en daarom hebben wij met onze manier van Linkbuilding nog nooit een penalty gehad.

SEO is een must have voor iedere website

Er zijn vele voordelen van SEO. Door SEO te verbeteren, vergroot je jouw vindbaarheid en zichtbaarheid op de zoekmachines. Dit zorgt voor meer potentiële klanten.

Het is een must have omdat het hier uiteindelijk om draait. Je kan enorme aantallen bezoekers trekken met advertenties, Social Media posts en andere reclame uitingen maar als een website niet fijn werkt dan klikken mensen weg. Zorg dus altijd dat je website SEO-proof is.

SEO is een goede lange termijn investering

SEO is één van de beste investeringen die je kan doen. Je investeert namelijk in je gehele website: zowel technisch, als op autoriteit en content. Als je eenmaal bijvoorbeeld goede content hebt geschreven blijft dit altijd staan. Door aantrekkelijke en effectieve SEO-gerichte inhoud te maken, haal je meer gratis en meer organisch verkeer binnen.

Naast betere vindbaarheid en zichtbaarheid verbeter je ook de ervaring van je bezoekers en klanten. Het is dus een duurzame investering die je zowel voor de korte en lange termijn winst oplevert.

SEA is een tijdelijke pop-up store, SEO is een permanent gebouw

SEA (Search Engine Advertising) brengt bezoekers binnen door middel van betaalde advertenties. Als je stopt met SEA, verdwijnen die bezoekers ook direct. Alles wat je investeert in SEO blijft altijd staan. Je moet het natuurlijk wel onderhouden zoals een gebouw maar het zal nooit verdwijnen.

Waar begin ik mee? Begin met een goed SEO plan!

Bij het opbouwen van een nieuwe website of nieuwe onderdelen van een bestaande website is het altijd slim om van te voren een goed SEO plan te maken. Zo ga je op de juiste manier bouwen. Met een goed plan, de juiste ervaring en goede tools (ver)bouwt het een stuk makkelijker, sneller en beter.

Wil je graag hulp met SEO of het uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

2 + 11 =