Is een SEA marketingstrategie nodig? + Tips
SEA marketing, wat is dat? Dit een vorm van betaalde digitale marketing die een belangrijke rol speelt in het succes van online vindbaarheid en bedrijfsgroei. Sterker nog, het is een van de best betaalde reclame en meest succesvolle en populaire methoden van digitale marketing. SEA staat voor ‘search engine advertising’ en verwijst naar betaalde reclamestrategieën op zoekmachines, zoals Google en Bing, waarbij bedrijven betalen om hun advertentietekst bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen om de aandacht van zoekers te krijgen. Dit wordt ook wel pay-per-click advertising (PPC) genoemd, waarbij marketeers bieden op relevante zoekopdrachten en betalen voor elke klik op hun advertentie. Laten we eens kijken naar de belangrijkste voordelen van SEA marketing en tips om het effectief toe te passen.
De voordelen van SEA Marketing
In tegenstelling tot SEO, dat meer tijd inneemt en zich alleen richt op organische resultaten op basis van verbeterde prestaties van het zoekalgoritme, zorgt SEA marketing voor een directe impact. SEA kan worden ingesteld om advertenties weer te geven op de eerste pagina van de zoekresultaten of vóór het eerste organische zoekresultaat. Dit is erg nuttig, want advertenties die verschijnen op de eerste pagina van de zoekresultaten hebben een veel hoger doorklikpercentage dan advertenties die verschijnen op latere pagina’s.
Bovendien kunnen marketeers met behulp van demografische en geografische kenmerken hun doelgroepen nauwkeurig definiëren, wat ervoor zorgt dat SEA een heel goede mogelijk voor segmentmarketing is. Een andere goede reden voor zoekmachine adverteren is dat het een positieve invloed heeft op de organische ranking van een website – Een succesvolle campagne trekt meer bezoekers naar de website die echt geïnteresseerd zijn in de producten en/of diensten. Dit maakt jouw website relevanter voor gebruikers en vergroot zo de kans op hogere posities in de zoekresultaten.
Tips voor SEA marketing
Voordat je investeert, moet je weten waarom je SEA precies gebruikt. Om jouw strategie te verduidelijken, moet je eerst een paar aspecten goed begrijpen. Hier volgen de belangrijkste:
- Met welk doel wil je de campagne voeren? Om het bewustzijn te vergroten? Om het verkeer naar jouw website te vergroten?
- Wees duidelijk over de SEA-strategie. Als je weinig tot geen ervaring hebt met SEA marketing, is het raadzaam om een relevante cursus te volgen of een professioneel marketingbureau in te schakelen die jouw SEA-campagne kan opzetten. Meer weten? Maak kennis met de marketingstrategen en -ontwerpers van Anglers – Get Hooked.
- Welke pagina’s wil je laten zien? Zorg voor een hoge kwaliteit van je landingspagina’s.
- Wat is het maximale budget voor de campagne? Wat zijn de kosten van de trefwoorden die je gaat gebruiken?
- Welk rendement op de investering heb je op het oog?
- Vergeet tenslotte niet jouw KPI’s te controleren. Daarmee kun je jouw strategie zo nodig aanpassen, vooral als de concurrentie hevig is.